نمای سیمانی شسته

نمای سیمانی شسته

نمای سیمانی شسته

نمای سیمانی شسته

یکی از رایج ترین نماها در کشور ما نمای سیمان شسته یا نمای شسته است. نمای شسته از نماهای اندودی به شمار می رود. اندود، یک پوشش یکنواخت می باشد که روی سفت کاری بدنه ساختمان به اجرا در می آید.نمای شسته، ترکیبی از سنگ دانه های دانه بندی شده می باشد که در بسته بندی های گوناگونی با رنگ های مختلف، مثل سیاه، قرمز، سبز، سفید، خاکستری و دیگر رنگ ها در بازار به فروش می رسد. در این نما از پودر سنگ و سیمان سفید استفاده می شود. البته با در نظر گرفتن رنگ نهایی نمای سیمان شسته می توان از سیمان سیاه و رنگ های معدنی نیز در ترکیب مورد نظر بهره گرفت.اما چرا به این نما، نمای شسته می گویند؟ علت نامگذاری این نما بدین شکل، این است که پس از اجرا و در مرحله نهایی کار، آن را با آب می شویند.

نمای شسته در عین مقاومت خوبی که در برابر سرما و گرما از خود نشان می دهد، یک نمای زیباست. این نما در زبان انگلیسی با نام واش بتن شناخته می شود. بنابراین، می توانید نمونه های خارجی نمای شسته را با این اسم جستجو کنید.نمای سیمان شسته، یکی از محکم ترین و مقاوم ترین نماهای موجود است که با توجه به مصالح مورد استفاده در ترکیبش، در طرح ها و رنگ های مختلفی اجرا می شود. جهت اجرای نمای سیمان شسته باید لوازمی برای کروم بندی و ژوئن گذاری در اختیار داشت. نمای سیمان شسته، حاصل ترکیب درصد مشخصی از سیمان سفید یا سیاه که با توجه به رنگ نهایی نما انتخاب می گردد و پودرهای رنگی طبیعی یا پودر سنگ رنگی و سنگ های دارای نمره بندی با آب است.

ملات حاصل را به کمک ماله و دیگر ابزارهای سیمان کاری روی سطح مورد نظر اجرا می کنند. کیفیت نمای نهایی به ظرافت کار و دقت و مهارت استاد کار وابسته است. لازم به ذکر است که انواع سنگ ها و پودرهای رنگی، مثل سنگ کریستال، پودر کریستال، سنگ جوشقان، پودر جوشقان و دیگر سنگ های رنگی، مثل سنگ جگری، سنگ قرمز، سنگ لیمویی، سنگ مرمر، سنگ سبز، سنگ سیاه و دیگر مصالح برای این نماسازی کاربرد دارند.

جنس و مواد مورد استفاده در مصالح منتخب برای اجرای نما می تواند سبب جذب یا دفع نور خورشید شود و در نقش گرمایش و سرمایش برای ساختمان عمل کند. با توجه به قرار گرفتن نما در برابر عوامل جوی، باید در انتخاب مصالح مورد استفاده برای نماسازی، توجه و دقت بیش تری اعمال کرد. جهت زیاد کردن عمر ساختمان، بایستی از مصالح و نماهای دارای دوام و ماندگاری استفاده نمود تا در مقابل شرایط نا مساعد جوی، مانند زلزله، سیل، طوفان، باران و دیگر موارد، از استحکام کافی برخوردار باشد.

نمای سیمان شسته از نماهایی به شمار می رود که به خاطر صرف هزینه و مدت زمان کم تر برای اجرا و استحکام مناسب تری که نسبت به بسیاری از نماها دارد، انتخاب مناسبی می باشد. این نما را می توان با توجه به طرح ارائه شده برای نماسازی، به صورت تک رنگ یا تلفیقی از رنگ های مختلف اجرا نمود. معمولا در اجرای نمای برج ها بیش تر از رنگ سفید بهره گرفته می شود و سنگ های رنگی تیره، عموما به شکل نواری جهت تکمیل یک طرح برای نماسازی ساختمان به کار می روند.

مواد و مصالح مورد استفاده در اجرای نمای شسته، عموما سنگ، پودر سنگ و سیمان سفید هستند. عموما از ۸ مدل سنگ با رنگ های اصلی قرمز جگری، لیمویی، قهوه ای، سفید، سیاه، کرم، سبز و سفید استخوانی برای اجرای این نماها بهره گرفته می شود. این نما از نمای سنگ، خطر کم تری دارند و از طرف دیگر، یک تکه بودن آن سبب می شود در شرایط گرما و سرما نیز در مقایسه با بسیاری از نماهای دیگر، موفق تر عمل کند.

  •   نوشته شده توسط :  
  •   دسته مطلب :   مقالات
  •   تاریخ انتشار :  1400/08/22

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید