مزایا و معایب نمای سیمان شسته

یکی از نمادهای پوشش دهنده ساختمان ها که امروزه بسیار باب شده و مورد توجه قرار گرفته نمای سیمان شسته می باشد،این نما در عین داشتن زیبایی،به عنوان یک متریال رایج در نمای ساختمانی و ساختمان سازی بشمار می رود. البته باید در نظر داشت که از مزایا و معایب نمای سیمان شسته غافل نشده و باتوجه به دانستن آنها اقدام به انجام آن کرد.در ادامه شما را با اطلاعات بیشتری از نمای سیمانی و همچنین مزایا ومعایب نمای سیمان شسته آشنا می کنیم.

 

تعریفی جامع از نمای سیمان شسته

در امر ساختمان سازی برای افرایش و جلب بیشتر نظرات مثبت بینندگان از نماهای مختلفی استفاده میشود،یکی از این نماها،نمای سیمان شسته می باشد که توانسته مورد توجه بسیاری از افراد قرار گیرد،در نمای سیمان شسته از حالت اندود استفاده میشود،در واقع اندود حالتی یکنواخت و هم سطح از یک طرح است که در نمای خارجی ساختمان ها به منظور افزایش زیبایی بکار می رود.همچنین نمای سیمان شسته شامل سنگ های ریز اما تقریبا یک سایز و مشابه بهم نیز میباشد،این مدل هم جزء همان نمای سیمان شسته محسوب می گردد، رنگ سنگ های مورد استفاده در این مدل از طراحی ساختمان میتواند متفاوت باشد، به عنوان مثال می توان از سنگ های قرمز رنگ و یا سیاه و سفید وطوسی و…استفاده کرد.علاوه بر موارد ذکر شده در انجام نمای سیمان شسته از مصالحی مانند پودر سنگ و سیمان های سفید و سیاه نیز استفاده میشود البته میتوان در استفاده از سیمان ها در رابطه با رنگ آنها بصورت ترکیبی و برحسب نظر و سلیقه اقدام کرد.

چرا به نمای سیمانی،نمای شسته شده می گویند؟

شاید این سوال به ذهن شماهم آمده باشد که چرا به نمای سیمانی نمای شسته شده می گویند و علت نام گذاری آن چیست، با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را دریابید.

علت نام گذاری نمای سیمانی یا نمای شسته به این سبب است که وقتی کار نمای ساختمان از جنس سیمان به اتمام می رسد باید با آب سطح آن را خیس نمود و بطور کلی تر میتوان گفت که نما را باید شست.

چرا به نمای سیمانی،نمای شسته شده می گویند؟

 

مزایا و معایب نمای سیمان شسته

برای نمای سیمان شسته مزیت هایی ذکر شده که در ذیل به شرح همه موارد در رابطه با آن می پردازیم:

۱.برای نمای سیمان شسته میتوان دوام و مقاومت بالا و طولانی مدت را در نظر داشت.

۲.به واسطه نمای سیمان شسته،طرح های مختلفی را میتوات اجرا و پیاده سازی کرد.

۳.رنگ های منتخب برای نمای سیمانی بسیار متناسب باشرایط آب و هوایی هستند،به عنوان مثال می توانند آلودگی ها را پوشش دهند.

۴.نمای سیمانی حتی المقدور باید بصورت صاف و یک دست پیاده سازی و اجرا شود چرا که اگر طرح های حفره دار استفاده شود،با گذشت زمان این قسمت ها آلودگی را بخود جذب می کنند و از آراستگی طرح کاسته میشود.

۵.از این نما در پوشش دهی دیوارهای خانه باغ ها و ویلاهای معمولی استفاده میشود.

۶.از نمای ذکر شده درپوشش دهی قسمت کف محیط هم استفاده می گردد.

۷.در برابر سرما و گرما بسیار مقاومت بالایی دارد.

در ادامه مطالب در رابطه با مزایا و معایب نمای سیمان شسته به ذکر معایب می پردازیم:

۱.روند انجام کار کند بوده و زمان زیادی به نسبت انجام دیگر نماها برای اینکار لازم است.

۲.نمای سیمانی در برابر رطوبت آسیب پذیر بوده و بسرعت دچار خرابی خواهد شد‌.

 

 

آشنایی بیشتر با نمای سیمان شسته

یکی از نماهای زیبا و کاربردی برای زیباسازی ساختمان همین نمای سیمان شسته می باشد،چنانچه قصد بررسی نمونه های خارجی از کار سیمان شسته را دارید باید واژه واش بتن را جستجو نمایید.برای بدست آوردن ترکیب سیمان شسته باید سیمان های سفید و سیاه را به یک اندازه مشخص بدون کم و زیاد مخلوط شود تا ترکیب درستی بدست آید و کارنما را بخوبی اجرا کرد و رنگ مناسبی خواهد داشت. از ترکیب سیمان سفید و سیاه ملاتی بدست می اید که آن را نیز باید به واسطه ابزارهای دیگری مانند ماله و دیگر موارد روی محیط مورد نظر پیاده سازی کرد.

همچنین سنگ ها و پودرسنگ هایی که در این رابطه بکار برده میشود انواع گوناگونی دارد که در این قسمت به ذکر چند مورد از آنها اشاره داریم:

۱.سنگ های مرمر

۲.سنگ های سیاه

۳.سنگ های کریستالی

۴.سنگ های جوشقان

۵.سنگ های رنگی( سبز،لیمویی،قرمز،سیاه و سفید و…)

نکته دیگر که دارای اهمیت زیادی می باشد توجه به مصالح و مواد انتخابی برای اجرای طرح سیمان شسته می باشد، به اینصورت که برخی از مصالح جاذب نور خورشید هستند و به مرور زمان نما را دچار آسیب ها و خرابی های جدی می کنند،در نتیجه بهتر است که هنگام انتخاب با دقت بیشتر و اطلاعات کامل تر،همچنین مشورت با افراد فعال در این حرفه اقدام به انتخاب مدل ها و مصالح کنیم‌.

آشنایی بیشتر با نمای سیمان شسته

اجرا و پیاده سازی نمای سیمان شسته

شخصی که کار اجرای نمای شسته را برعهده دارد ابتدا ملات را آماده کرده و سپس سطح اولیه را با آن پوشش میدهد،این لایه پوششی را آستر می گویند بعد از آسترگیری روی سطح نوبت به شمشه گیری می رسد و بعد از این عمل فضاهای باقیمانده کار را با ملات پر می کنند،زمانی که کار هرقسمت به اتمام رسید حدود ۲۰ دقیقه یکبار باید سطح آن را با آب مرطوب کرد تا دیوار کار شده دچار خرابی نگردد،همچنین نکته دیگر که باید به آن توجه داشت این است که بعد از اتمام کار تا چند روز بعد دیوار را آب پاشی کرده تا از خشک شدن ملات ها(پودر شدن و فروریختن) جلوگیری کنیم.

اجرا و پیاده سازی نمای سیمان شسته

سخن پایانی

یکی از فاکتورهای مهم در هنر معماری، پیاده سازی طرح های ایجاد شده، دقت در انتخاب مصالح و مواد باکیفیت و مناسب است،باید برای اجرای هرمدل از جمله نمای سیمان شسته،نمای رومی و…بسیار دقت کرده،اصول و قواعد کار را به درستی  رعایت واجرا کرد تا طرح به وجود آمده سبب زیباسازی محیط و فضا گردد.همانطور که در مطالب فوق گفته شد رنگ هایی که برای نمای شسته قابل اجراست مجموعا ۸رنگ می باشند که باید متناسب با دیگر رنگ های محیط انتخاب شوند، همچنین اجرای نمای سیمانی در مقایسه با دیگر نماها در حین کار خطرات کمتری برای اجراکنندگان دارد.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید